Jaarverslag 2016

Wow, de tijd vliegt voorbij. Ook 2016 was weer een bijzonder jaar op Manege de Hoef, elk jaar gebeurt hier genoeg om een heel boek te vullen. Er zijn een hoop nieuwe paarden gekomen en helaas hebben we ook weer van enkele toppers afscheid moeten nemen. Hieronder een overzicht van enkele bijzondere gebeurtenissen dit jaar!

Sinds dit jaar kun je als wedstrijdruiter starten via Manege de Hoef, je hoeft dus niet meer lid te worden van een vereniging. In het indoorseizoen organiseren we nog regelmatig KNHS wedstrijden waar veel van de leasers aan meedoen. Ook in 2017 zullen we weer wedstrijden organiseren. Je kunt je nu al inschrijven voor januari.

Na een ernstig ongeval bij een andere manege hebben wij dit jaar besloten voortaan alleen nog met veiligheidsbeugels te werken bij de manegepaarden. De grotere pony’s en paarden hebben nu allemaal beugels met elastiek en op de kleine pony’s rijden de kinderen met speciale kapjes om de voet.

Afscheid en nieuwe paarden
Ook dit jaar zijn er weer heel wat nieuwe paarden op de manege gekomen. Zo hoopt Janet op grote successen met haar nieuwe wedstrijdpaard Leonardo! Hij is nog erg jong en onervaren maar wie weet zien we hem in 2017 wel op wedstrijd verschijnen.

Na jarenlange trouwe dienst is Mister dit jaar met pensioen gegaan. Hij was ontzettend populair bij veel manegeklanten. Inmiddels staat hij al een paar maanden op het weiland langs de Hoeverweg en hij is daar erg gelukkig met Happy, Sinbad en Spetter.

Helaas kent het jaar ook tegenvallers. Na langdurige blessures hebben we helaas afscheid moeten nemen van Victor en Arahni. Met zijn allen hebben we Victor gevolgd terwijl hij bij Franka aan het revalideren was maar het mocht helaas niet baten. Ook Arahni is jarenlang een trouwe manegepony geweest die we allemaal erg missen.

Hoogtepunten
Dit jaar kende ook weer veel leuke feestjes. Zo werd Thelwell dit jaar alweer 33 jaar oud en dat hebben we met de woensdag lessers groots gevierd met een taartenparty. We hopen dat ze nog vele jaren meegaat! Een week later werd onze Piet 75 jaar oud en ook dat konden we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Hij werd verrast met een mooi cadeau!

Een hoogtepunt was natuurlijk het huwelijk van Florence en Jonathan! Haar trouwe lessers hebben hier volop aandacht aan geschonken, iedereen was ontzettend blij voor het bruidspaar. Onlangs heeft Florence bekend gemaakt dat ze in 2017 gezinsuitbreiding krijgen!

Kür op muziek
Dit jaar hadden we heel wat nieuwe activiteiten. Zo ook de kür op muziek! Wie wil er nou niet een dagje een echte Anky zijn? Iedereen mocht meedoen en zo zagen we heel wat leasepaarden in de bak verschijnen die op hoger niveau rijden maar ook onze jongste ruiters met Jimmy en Dommel die een hele eigen proef neerzetten. Het was pas de eerste keer hier op de manege dus wel een beetje spannend allemaal. Volgend jaar hopen we dit nog eens te kunnen doen!

Opknappen van de manege
Het is jullie deze zomer vast niet ontgaan dat er overal verf kannen en steigers stonden. De hele manege heeft een likje verf gekregen. De stallen konden wel een opknapbeurt gebruiken en alles is weer als nieuw. Een van de minder leuke dingen dit jaar was het vervangen van de daken op de stallen en binnenmanege. Het was een enorme klus waar iedereen erg veel stress van had maar het nieuwe dak zit er gelukkig weer op en wij zijn klaar voor het nieuwe jaar.

Olympische spelen
2016 was ook het jaar van de Olympische spelen in Rio, helaas was niemand goed genoeg voor deelname. Daarom besloten wij tijdens onze grote onderlinge wedstrijd zelf de landenspelen te organiseren! Een groots succes waar veel lessen aan mee hebben gedaan. Zo zagen we de zaterdagles van Yvon voorbij komen als Japan, de vrijdagles van Franka kwam met stokbrood en al als Frankrijk. De dinsdagles van Florence kwam langs als Mexico, inclusief sombrero en snor. We zagen heel wat landen voorbij komen en iedereen had flink zijn best gedaan voor een mooie outfit! De ruiters van Manege de Hoef hadden het veel beter gedaan dan de ruiters in Rio.

Koen Kampioen
Naast de olympische spelen hebben we dit jaar ook het internationale debuut van Shannon en Koen op de voet gevolgd. Shannon heeft Koen uitgebracht op de SGW in Marchin en Tongeren. Dit jaar mochten ze samen voor het eerst deelnemen aan het Rabobank talentenplan en kregen ze les van o.a. Olympisch SGW ruiter Alice Naber. Na dit bijzondere jaar heeft Shannon besloten om verder te gaan bij de paarden. Helaas hebben we hierbij afscheid moeten nemen van Koen (Kampioen). Samen met Rocky van Lilian zijn de pony’s verkocht naar Italië waar ze een nieuwe spring carrière tegemoet gaan.

20160306_121614-1

Halloween debuut
Eind van het jaar hadden we hele leuke nieuwe activiteiten toegevoegd aan de kalender! Begin november hadden we de hele manege in spookthema gestoken. Zaterdag begonnen we met een heuse spooktocht over de hele manege. Met onze vrijwilligers als geesten, spoken, dracula’s en meer enge figuren verstopt in de stallen. Arme Emporio en Kenny moesten als spookpaarden meedoen. De volgende dag mochten de leasers het parcours samen met hun paarden nog eens overdoen. Iedereen kwam verkleed, de een nog enger dan de ander. Het was een heel leuk en succesvol weekend wat we ook zeker nog eens gaan herhalen.

De reünie
Een van de hoogtepunten dit jaar was de reünie. Veel oude en trouwe klanten kwamen op zaterdagavond langs om herinneringen op te halen. In de kantine kon iedereen oude foto’s bekijken en kletsen met oude bekenden. Speciaal voor de gelegenheid hebben we een Hoef info gemaakt in de oude stijl. Hierin las je vroeger de jaarverslagen zoals je deze nu op de website leest. De avond was een groot succes en het was erg leuk om oude bekenden weer eens te zien!

Einde van het jaar
Zoals altijd sluiten we ook dit jaar af met onze bekende oliebollenritten. We wensen iedereen alvast hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. We hopen dat jullie in 2017 ook weer allemaal bij ons komen paardrijden!

kerst-header

Ook interessant: